awangje's FotoPage
12093286.jpg
By: awangje awangran

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 3-Nov-2006 00:20 Email | Share | Bookmark
Fauna Bagan Sg Haji Dorani; Ranti @meranti@terung perat@solanum

apa nama 'groundcover' ni?
ranti@ terung meranti
 
Sewaktu pulang dari tempat kerja aku singgah di Sg Hj Dorani. Di situ ada banyak bangsal yang menjual berbagai jenis fauna. Insyaalloh aku cuba dapatkan gambar-gambar gerai-gerai tu...
Ikan di sini tak lah murah sangat. Biasa je...cuma ia masih segar, kerana baru naik dari bot.

ikan yang aku beli ni harganya rm12 sekilo. Saiz bawal putih tu sebesar tapak tangan kita. Sementara saiz ikan senangin tu 300g....boleh ke?

flora yang bersama ikan tu ialah daun ranti. Seetengah orang memanggilnya meranti atau terung meranti atau terung perat. Nama botaninya ialh solanum ningrum. Terung berwarna ungu tu ialah terung biasa. Student botani memanggilnya solanum melongena

berbalik pada meranti tu, Ia asalnya dari southern america tetapi ia boleh hidup di mana-mana kawasan tropika, subtropika atau iklim sederhana yang panas. Ia ditanam menggunakan biji dan selepas 6 hari ia mula bercambah. Di Sabak Bernam ia banyak ditanam atau tumbuh meliar. Ia tahan penyakit dan harganya pun bagus. Hampir-hampir setanding harga sayur sawi. Ramai orang mengenalinya sebagai sayuran dan herba perubatan. Jadi kalau nak makannya jangan banyak dan kerap untuk jangkamasa yang lama. Seminggu sekali dua oklah. Menu yang berasaskan meranti ni banyak. Nilai perubatannya juga banyak. Namun aku belum bersedia untuk menuliskanya di sini sebab banyak betul. Nantilah aku akan tuliskan di bulan disember ni. Tapi antaranya ialah AIR REBUSAN daun, buah dan rantingnya boleh merawat tekanan darah tinggi.












View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net