awangje's FotoPage
12093286.jpg
By: awangje awangran

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 3-Mar-2006 17:08 Email | Share | Bookmark
nak gi mane? pasar khatijah ke pasar wakaf che Yeh?

Pada suatu hari, aku dipelawa untuk menyertai ekspendisi ke Kota Bharu. Alhamdulillah setelah lapan jam tergolek ke sana tergolek ke sini di dalam bas sampailah aku di bandar Kota Bharu.. Terlihatlah aku papan tanda KOTA BHARU BANDAR RAYA ISLAM. Emm… sejuk hati ku…telah ada usaha-usaha di tanah air ku untuk mewujudkan bandaraya Islam. Seorang kenalan memberitahu bahawa di sini ada remaja punk. Pencopet saku pun ada. Tetapi bagi aku itu bukan rintangan untuk membina bandaraya Islam. Sebab syaitan tu ada mengoda di mana-mana. Terpulanglah pada usaha kita untuk menjauhi godaan itu, lagi pun langkah pertama membentuk bandaraya Islam perlu dimulakan; baharulah akhirnya matlamat mewujudkan bandaraya Islam tercapai 100%.

Banyak tempat ku susuri . salah satu tempat tuh aku baru kali ini sampai. Tak lain tak bukan Pasar malam Wakaf Che’ Yeh. Macam lain-lain pasar malam, berbagai barangan dijual di sini. Dari sepsis tumbuhan ke sepsis haiwan. Dari benda hidup ke benda mati. Produk kilang ke produk desa. Barangan untuk baby hingga ke orang tua. Dipendekkan cerita SEMUAAAA ADAA. Sungguhpun begitu jumlahnya taklah sebanyak saperti di pasar Khatijah kecuali buah-buahan. Harganya?.....ok…. tetapi kalau sanggup menunggu sampai jam 3.00 pagi bolelah dapat harga yang murah..murah betulll…Jambu yang dipegang anak-anak dara tuh harganya RM6 sekilo pada jam 9.45 malam…nak murah lagi pergi minum-minum…makan-makan..sampai jam 3.00 pagi baharulah beli.

Seperkara lagi, pasar malam di sini dibuka 24 jam seminggu…mak oi pecah rekod. Datanglah ke sini jika berkunjung ke kelantan. Ikan patin besar yang hidup pun ada! Kueh-mueh jangan ceritalah….barangan siam, minyak wangi mekah, muat turun nada dering dan gambar pun adaaa…….

Kata orang di sana pasar malam wakaf che, Yeh ni nak dibuat saperti di Maohuang, Henan atau pasar borong Zhengzhou. Nak jadikan pasar borong untuk sayuran dan buah-buahan. Bagaimanapun pasar borong Wakaf Che Yeh yang ada sekarang menjual pelbagai jenis produk dan tidak tertumpu kepada sayur-sayuran serta buah-buahan semata-mata. Pakaian, makanan dan pelbagai peralatan juga dijual aku harap bila aku datang lagi besok, lebih banyak buah dijual…..dan murah-murah…….sebenarnya aku nak tangkap banyak gambar di sini tapi tak jadi. Sebab bila aku snap kali pertama je, semua orang tengok aku.....aku rasa lain macam sikit la...jadi terpaksalah aku batalkan niat aku seterusnya. Nantilah aku datang dengan member Kota Bharu....aku nal snap banyak-banyak. Emmm...nampak gaya kena cari jaket NATIONAL GEOGRAPIC or ANIMALS PLANET dulu ni.....




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net