awangje's FotoPage
12093286.jpg
By: awangje awangran

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 7-Dec-2006 08:00 Email | Share | Bookmark
Mengapa membakar/mengasap di waktu senja

nak bakar sekarang
tak cukup uadara banyaklah asap
baju akan bau asap
Anda selalu membakar di senja hari?

Kawan ada jugak..tapi kena tengok kiri kanan dulu...manalah tahu ada spy dari Alam Sekitar. Naya kalau kena....

Mak, mak cik, nenek, atok dan orang-orang kampung aku selalu buat kerja ni....tiap-tiap hari pulak tu...mereka mengasap/membakar di laman , di bawah pokok, bawah reban ayam, bawah kandang kambing dan bawah rumah. Pelik kan? tapi mereka lakukan itu dengan bersebab tau....bukan saje-saje.


Alasannya ialah....

1.Mereka mengasap/membakar sabut/pelepah kelapa di bawah rumah untuk halau nyamuk
2. Pak Tam mengasap kandang kambing sebab nak panaskan kambing-kambing tu agar tak kembung perut di waktu malam yang sejuk. Kambing boleh maut jika kembung perut
3. Mak Tek mengasap/membakar di bawah reban ayam untuk bunuh hama-hama.
4. Pak Long mengasap pokok buah-buahannya untuk menghalau serangga-serangga perosak kepada buah-buah tersebut
5.Pesawah-pesawah membakar jerami padi untuk membersihkan petak sawah dari jerami dan musuh-musuh padi.

peristiwa-peristiwa tu sering dilukis oleh budak-budak semasa pelajaran lukisan. Atau pun terkandung di dalam karangan atau berita. Ade seorang kawan awang tu, kalu disuruh buat karangan ,asyik cerita pasal emaknya bakar sampah je.....he,he..he..(darjah dua katakan.....perempuan pulak tu.... menyapu dan membakar memang sinonim dengan mereka)

kekawan ada pengalaman ini tak?



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net